Detaljer ur amerikanska skolsystemet ftw

Hey guys!
Gissa vad jag gjorde idag? Spenderade tre timmar i kyrkan! Men det var faktiskt kind of kul. Folk pratar ju massa om livsupplevelser och grejer på det de kallar young women and sunday school så det är rätt intressant att lyssna på ändå. Och min värdmammma är liksom socialaste människan i världshistorien och känner typ varenda människa och är värsta aktiv och allt. Så jag vet i alla fall vad jag kommer göra tre timmar varje söndag i tio månader och jag tror faktiskt jag kommer överleva. Helt lugnt.

Och så har jag skrivit min artikel till the newspaper! Kind of freaky ifall min artikel faktiskt kommer att vara i tidningen på Sahuarita High School, vilket den troligen kommer att vara. Kevin läste precis igenom den åt mig och kollade grammar och sådära. De är verkligen snällast ever och hjälper oss med the homework and everything. Så det är himla bra.

De har något som kallas bellwork på typ alla lektioner, det betyder att så fort klockan ringer så ska du svara på några frågor på tavlan som du sedan ska lämna in. Lektionerna är mycket mera effektiva här än i Sverige och det händer liksom inte att det dröjer fem eller tio minuter in på lektionen innan man kommer igång, för man ska alltid göra the bellwork. Och det är väldigt organiserat också, tillexempel har varje klassrum (och alla lärare har sitt eget klassrum med kontor i) ett fack för varje period (det är alltså sex perioder varje dag) och man ska alltid lämna in sitt homework innan lektionen börjar i facket för den period man är på.

Det är också himla töntigt att man hela tiden måste vänta på att klockan ringer och det är alltid fyra minuter mellan varje lektion. Så tillexempel på idrotten så slutar man ju lite tidigare för att hinna byta om och om man sedan är klar kanske tre eller fyra minuter innan klockan ringer så måste man stå inne i idrottshuset och vänta på att den ska ringa innan man kan gå till nästa lektion. Töntigt värre tycker jag!

Och så är det det här med att gå på toaletten. Alla anser liksom att man har tillräckligt med tid mellan lektionerna för att hinna gå på toa då så ingen ska behöva gå under lektionerna (HALLÅ VI HAR FYRA MINUTER MELLAN VARJE LEKTION???). Men de flesta lärare har något slags system, typ att man får två "toalettpass" per kvartal eller termin, alltså att läraren skriver på en lapp att man har tillåtelse att gå på toa. Men min engelska lärare tycker inte att vi ska få gå på toaletten alls, så hon har inga toalettpass alls. Men sedan sade hon att hon ändå är mänsklig och därför får varje elev två "emergencypass" om det verkligen är akut. Och har man bara använt ett av sina två emergencypass när terminen är slut så får man extrapoäng i poängsystemet som sätter betyget. Nästan alla lärare har ett poängsystem, typ 10 poäng per inlämnat bellwork, 5-15 för inlämnad assignment och så vidare. Så det är verkligen annorlunda än flummsystemet i Sverige men som jag tycker har sina fördelar ändå. Liksom.

Så nu är mitt babbel slut.
Godnatt everybody.

Kommentera inlägget (1)




Kommentarer
Postat av: Signe

Hahaha! toapassen var ju det konstigaste jag hört på länge! ååh, vad det är kul att läsa vad du gör på dagarna och veta att du har det bra liksom! saknar dig jätte mycket verkligen! kraaaaaam

2011-08-16 @ 01:54:49
URL: http://sign.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



2011/2012


RSS 2.0